Інтегрований урок української л-ри, музичного мистецтва


Ворошилова В.П., вчитель української мови та літератури
Козоріз Н.В., вчитель музичного мистецтва

Тема: Пісні зимового циклу: «Нова радість стала», «Добрий вечір тобі, пане господарю!», «Щедрик, щедрик, щедрівочка», «Ой  сивая та й зозуленька».
Мета: узагальнити знання учнів про пісні зимового циклу та обряди цього періоду як свідчення культури нашого народу; виробляти вміння виділяти і пояснювати художні засоби, використані в українських народних піснях; розвивати культуру зв’язного мовлення, увагу, спостережливість; формувати прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу; виховувати почуття поваги до народної творчості, викликати інтерес до її вивчення.
Тип уроку.Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу.
Обладнання.Фрагменти фільму «Вечори на хуторі біля Диканьки», твори пісень зимового циклу, ілюстрації до свят зимового циклу.
Міжпредметні  зв’язки: музика й література.

                                                 Хід  уроку.

Усна  народна творчість – це невичерпне джерело українського народу


І. Організаційний момент.
Учитель української мови та літератури.
Сьогодні у нас трохи незвичний  урок – це поєднання уроку літератури й музичного мистецтва.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Уривок з фільму «Вечори на хуторі біля Диканьки». На фоні уривку вступне слово вчителя музичного мистецтва.
-       Діти, чи здогадались ви про які пісні, свята піде мова на нашому уроці?
-       Сьогодні ми з вами детальніше зупинимось на календарно-обрядових піснях, зокрема піснях зимового циклу, а також пригадаємо традиції , обряди цього періоду, що є свідченням культури нашого народу.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Учитель музики.
Метод «Мозковий штурм».
1. Які пісні називаються календарно-обрядовими?
2. Назвіть види (жанри) календарно-обрядових пісень.
3. Назвіть пісні зимового циклу.
4. Чим відрізняються колядки від щедрівок?
(Колядки виконувати на Різдво, щедрівки на Новий рік у «щедрий» вечір.)
ІУ. Оголошення теми та мети уроку:
Вчитель української мови та літератури.
Проблемне питання:
-         Яке значення зимових обрядових пісень для нас і наших предків?




V. Робота над темою уроку.
-         Давайте пригадаємо, як виникли пісні зимового календарного циклу?
1.Комп’ютерна презентація учениці «Як виникли пісні зимового календарного циклу?
Вчитель музики.
-Зимовий цикл став величанням народження Ісуса Христа. Тому колядки поповнились мотивами про Христа, Діву Марію.
У них звучить побажання, щоб люди жили в радості і щасті не тільки в кожній родині, а й по всій Україні.
Вчитель української мови та літератури:
-Це співається у колядці «Нова радість стала».
2.Виконання колядки учнями..
3.Бесіда за змістом колядки.
-. Про яку небувалу радість згадується у творі? (про народження Ісуса Христа).
-. Що співають ангели? (… славу й честь звіщають, на небесі і на землі мир проповідають).
-. За що люди прославляють Христа?  
-. Чи залежить щастя окремої людини від щастя інших? Власну думку обґрунтуйте.
4. Розповідь вчителя.(На фоні фрагменту з фільму «Вечори на хуторі біля Диканьки» - дівчатами у хаті Вакули ).
    Колядували на Різдво хлопці, ходили по дворах із саморобною зіркою – у супроводі переодягнених кози, ведмедя, солдата, цигана, лікаря, кота, Маланки.
Якщо їх запрошували до хати, вони розігрували сценки з народної вистави, яка переслідувала ту ж  мету, що й пісні – напророкувати добробут у господарстві («Де коза ходить, там жито родить», «де коза ногою, там жито копою», «де коза рогом, там жито стогом»), а пізніше перетворилися на святочну розвагу. Зібрані під час колядування почастунки викладали  на спільній вечері молоді.
Ви побачили як раніше колядували, а зараз подивіться  як ми відтворюємо традиції, як колядують у нашому краї.
5.Фрагмент з народної вистави«Добрий вечір, щедрий вечір!».













Вчитель української мови та літератури:
Крім колядок, серед пісень зимового циклу особливе місце належить щедрівкам.
6.Виступ учениці з дослідженням про щедрівки.
7. Виконання учнями  щедрівки «Ой сивая та й зозуленька» .
Вчитель музики.
Особливістю щедрівок є те, що вони виконуються тільки дівчатами чи жінками, рідше дітьми й майже ніколи – чоловіками.

8. Виконання учнями  щедрівки «Щедрик, щедрик, щедрівочка!»
Вчитель української мови та літератури.
Яка основна думка цієї щедрівки?
(за результатами праці сумлінного господарювання вимірюється і добробут людини; той живе багато, хто не цурається  роботи).
VІ. Закріплення знань, умінь, навичок.
Вчитель української мови та літератури.
Ми з вами розглянули пісні зимового періоду , ознайомилися з традиціями, звичаями нашого народу. Закріпимо знання і уміння за допомогою вікторини.
1.Вікторина.
- Кому просять дарувати щасливої літа у колядці «Нова радість стала?»
(Господарю, господині, Україні).
 - Хто приходить у гості у пісні «Добрий вечір»?
(Три празники)
- Про яких тварин і птахів згадується у щедрівці «Щедрик, щедрик, щедрівочка?»(Про овечок, баранців, ластівочку)
- А чому згадується про ластівочку?
(згадуються часи, коли Новий рік відзначали весною).
- Яка з пісень зимового циклу , що прозвучала сьогодні найрадісніша  за настроєм?
(«Добрий вечір»).
-. Що таке гаразди? Поясніть це слово за допомогою синонімів.
(Добробут, щастя).
- Чому у колядках трапляються звернення «пане господарю». Кого так величали -  панів?
(Ні. простих людей, господарів).
VІІ.Підсумок уроку.
Вчитель української мови та літератури.
Сьогодні ми поринули у світ української народної творчості. Ви помітили, яке велике значення відіграють традиції у нашому житті, яку духовну красу несуть із покоління в покоління народні звичаї.
 Ми вам бажаємо пам’ятати і дотримуватись цих звичаїв упродовж всього свого життя.
Вчителі.
Нехай вони стануть прикрасою для вашої щасливої долі. Щедрого, доброго, свят-вечора.


Немає коментарів:

Дописати коментар