Конспект уроку української літератури у 6 класі.

Конспект уроку української літератури у 6 класі.
Тема: Олександр Олесь. Драма – казка «Микита Кожумяка». Виразне читання за особами.
Мета: Визначити напружені епізоди драми-казки, ознайомитися з поняттям драматичний твір та його особливостями; розвивати критичне мислення, навички виразного читання драматичних творів за ролями, удосконалювати вміння висловлювати думки з приводу прочитаного; виховувати кращі людські якості, пошану до минулого.
Тип уроку: Узагальнення й систематизація знань.
Обладнання: Ілюстрації до твору «Микита Кожумяка», компютерна презентація «Особливості драматичного твору», таблиці, кросворд.Епіграф.
Драма живе лише на сцені. Без неї вона, як душа без тіла.
(М.Гоголь)


І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Учитель:
Ми з вами продовжуємо подорожувати літературними стежками.
·        Який розділ ми з вами вивчаємо?
·        Про що ви довідались з цього розділу?
Ми продовжуємо захоплюватись і насолоджуватись читанням історичних творів О.Олеся. Поет яскраво відобразив минуле нашої країни. На сторінках його творів постає життя наших предків, миготять у стрімкому бігу коні, схрещуються списи, дзвенять шаблі…
І. Бесіда.
1. Чому О.Олесь назвав збірку «Княжа Україна»?
2. З яких джерел брав письменник матеріал для своєї книги?
3. Як дбав про свою державу князь Ярослав Мудрий?
4. На кого з князів Київської Русі ви б хотіли бути схожими? Чому?
5. Хто такий Кирило Кожумяка? Що про нього ви чули, або читали?
6. Якими засобами передає письменник богатирську силу Микити?
7. Пригадайте, що таке гіпербола? Ви виписали гіперболи з твору О.Олеся «Микита Кожумяка». Прочитати, пояснити їх значення. (Їхні руки з криці куті», «І, як звірі, в гніві люті», «вже з трьох літ брав мене», «Раз колись коня мій син перекинув через тин»).
8. Яку роль у творі виконує гіпербола?
ІІ. Мікрофон.
Учитель:
·        Чи змогли б ви побороти печеніга - ворога, якщо трапилася така нагода?
Гра «Так – Ні».
1. Князь із Княгинею сумували, бо повинні були віддати Змію улюбленого сина? (Ні).
2. Посланець Змія був «чорний та окатий, як та ніч»? (Так).
3. Народ боявся Змія? (Так).
4. Князь зібрав Воєвод, щоб повідомити їм про своє рішення добровільно віддати Змію доньку? (Ні).
5. Чи всі воєводи одностайно погодилися з Князем боротися проти Змія? (Ні).
6. У три роки Микита міг побороти свого батька? (Так).
7. Микита брутальний, злий, жорстокий? (Ні).
8. У Микити було 5 братів? (Ні?).
9. Микита одразу погодився боротися зі Змієм? (Ні).
10. Замок Змія був похмурий, темний? (Ні).
11. Чи важко було Микиті боротися зі Змієм? (Так).
12. Микита врятував Князівну від Змія? (Так).
ІІІ. Усвідомлення змісту.
Учитель:
Ми ознайомились із різними поетичними творами О.Олеся. Читаючи твір О.Олеся «Микита Кожум’яка», ви звичайно звернули увагу на своєрідність цієї казки.
-         А що це за твір «Микита Кожумяка»?
-         До якого роду та виду він належить?



к


а


з


к

д
р
а
м
а
Ви скажете, відгадавши загадки, заповнивши невеличкий кросворд.







1. Де йшла сотня косарів – вийшло п’ять богатирів:косять, в’яжуть заодно і молотять на зерно. (Комбайн).
2. Заморський фрукт. Тягни за чуб. Здивує вас. (Ананас).
3. Одне кинув – цілу жменю зібрав. (Зерно).
4. Хто його уб’є, той свою кров проллє. (Комар).
5. Коли хочеш ти читати,
То мене повинен знати,
А коли мене не знаєш,
То нічого не вгадаєш. (Абетка).
6. Що то за гість, що темноту їсть? (День).
7. Хто найдальше бачить? (Розум).
8. – а
9. Малесеньке, сіреньке, а хвостик як шило. (Миша).
10. Я пишуся не знизу, а вгорі. (Апостроф).
ІV. Сприйняття навчального матеріалу.
Учитель:
Деякі художні твори призначенні не тільки для читання, а й для постановки в театрі. Вони називаються драматичними. Драматичні пєси, казки, поеми мають й свої особливості, які становлять  його сутність:
·        Компютерна презентація.
1. Діалогічна форма викладу (розмова двох або більше осіб).
2. Дія персонажів (вчинки, поведінки, стосунки між собою).
3. Ремарки (грецьке слово – авторські пояснення про час і обстановку, про вік персонажів, виклад, міміку, жести, інтонацію голосу, стан душі).
4. Поділ тексту на дії, картини, яви (останні часом відсутні).
До речі, казка «Микита Кожумяка» написана за мотивами народних казок, билин, переказів. Пригадайте, яких билинних богатирів ви знаєте? (презентую картину Васнецова «Три богатирі», збірки народних переказів доби Київської Русі, билин про Іллю Муромця, Добриню Микитича та Альошу Поповича).
Драма – казка «Микита Кожумяка» не поділена на дії, але можемо їх легко визначити. Поділ на картини викликаний тим, що зображене може відбуватися в різних місцевостях.
У постановках важливу роль відіграють декорації (оформлення сцени, звуковий музичний супровід). Але найбільше враження, звичайно, справляє майстерна гра акторів.
Тому сьогодні пограємо в театр. Ви отримали опереджувальне завдання. Давайте його пригадаємо, розгорнувши підручник на стр. 173 (учні читають схему «Граємо в театр»).
·        Інсценізація уривків з драми – казки «Микита Кожумяка».
1 група:
Картина 1 від слів «Що сталося Джуро? … Чийсь гонець» … до слів «Мусить бути    те, що буде»… (стор 156-157).
2 група:
Картина 2 від слів «Б’ю я Князеві чолом»… до слів «Помогти в тяжкій журбі»… (стор 160-161).
3 група:
Картина 3. від слів «Нас прислали до Микити».. до слів «І Князівну вкрав з палат! (стор 166-167).

група:
Картина 4 від слів «Дивіться! Буде щось..» до слів «Хай живе Князь» (стор 171-173).
Учитель: Діти, ви уважно дивилися гру «акторів» своїх друзів. На вашу думку, хто найкраще перевтілився в образи героїв?
V. Закріплення матеріалу.
·        Заповнення таблиці
Чим драматичний твір відрізняється від прозового?

драматичний
прозовий
драматичний
прозовий
за будовою




за видами




за повчальною метою




за засобами виразного читання





·        Складання сенкану за казкою О.Олеся «Микита Кожумяка»
VI. Підбиття підсумків уроку.
Учитель:
Діти, ви всі добре підготувались до уроку. Ми сьогодні з вами за допомогою гри акторів перенеслись у ті часи, побували серед казкових героїв і брали участь у тих діях, подіях, що з ними відбувалися.
VII. Оцінювання.

VIII. Домашнє завдання. Скласти кросворд до драми - казки «Микита Кожумяка». Підготувати повідомлення про А.Лотоцького.

Немає коментарів:

Дописати коментар