Конспект уроку української літератури у 9 класі.

Конспект уроку української літератури у 9 класі.
Тема: Валерій Бойченко – сучасний письменник Миколаївщини. Життєвий і творчий шлях. «Три зошита». Вибрані статті та поезії.
Робота над дослідженням «Шевченків рід і Тарас Шевченко на Миколаївщині».
Мета: Ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом письменника – сучасника, захопити його творчими дослідженнями та красою поетичного слова; розвивати критичне мислення, висловлюючи власні думки про здобутки письменника, творчу уяву, вміння вибирати головне шляхом дослідницько-пошукової роботи; виховувати любов до рідного краю, шанобливе ставлення до творчості митця.
Очікувані результати.
Після уроку учні:
-         знатимуть: основні етапи життєвого і творчого шляху В.Бойченка;
про Шевченків рід і перебування Тараса на Миколаївщині, поезії, легенди, пов’язані з постаттю великого сина України;
-         умітимуть складати опорну таблицю або заповнювати паспорт письменника, висловлювати думки щодо статей, робити висновки; засобами виразного читання передавати настрій поезій.
Тип уроку: Засвоєння нових знань. Методи, прийоми і форми роботи. Літературознавче дослідження, застосування проектної технології, робота у групах.
Обладнання: Твори В.Бойченка, використання стенду «Літературна карта Миколаївщини» та інтерактивної  дошки (презентація), дидактичний матеріал (узагальнююча таблиця «Естетичні уподобання письменника» або «Паспорт письменника» (на вибір учнів), тестові завдання.
Міжпредметні зв’язки. Історія. Учні об’єдналися у групи і отримали випереджувальні завдання.
Група «Режисерська». Підготувати уривок з балади «Тополя» Т.Г.Шевченка.
Група «Біографи». Підготувати презентацію «Життєвий і творчий шлях В.Бойченка».
Група «Літературознавці». Ознайомити з книгою «Три зошита».
Група «Декламатори». Підготувати виразне читання поезій.              В. Бойченка.
До уроку учні опрацювали статтю «Шевченків рід і перебування Тараса на Миколаївщині» з книги В.Бойченка «Три зошита».

Епіграф.
Лише любов
Посвідчує народу,
Що ми були,
Що єсть,
Що будем ми.
В.Бойченко

Хід уроку.
I. Організація учнів до уроку.
Створення позитивного настрою і успішної роботи на уроці.
II. Актуалізація опорних знань.
Учитель:
- Творчість, яких сучасних письменників вам подобається? Чим саме?
- Яким чином ви сприймаєте письменницьку діяльність того чи іншого митця слова?
На фоні музики учні групи «Режисерська» інсценізують уривок з балади Т.Г.Шевченка «Тополя».
Учитель:
-         Переглянувши уривок, пригадайте, будь ласка, з якого він твору, хто є його автором? («Тополя» Т.Г. Шевченка).
200-річниця минає від дня народження Т.Г. Шевченка, але память про нього живе. Ми вивчаємо його твори, твори класиків та сучасних письменників про нього.
-         Чи хотіли б ви більше дізнатися про цього митця?
-         Кого ви знаєте з письменників - класиків, хто писав про Т.Г.Шевченка?
           III.      Мотивація навчальної діяльності.
Учитель:
-              Постать Тараса досліджують і сучасні письменники. Здогадайтеся, про кого сьогодні йтиме мова у нас на уроці? Чи доводилось вам чути про цю людину?
Цей чоловік родом з Миколаївщини, міста Снігурівки. У 60-х роках почав друкувати свої поезії у пресі. Дуже любив музику і спорт. Гарно грав на гітарі, писав мелодії до своїх віршів, чудово співав. З юнацьких років захоплювався футболом. Був одним із засновників, головою редколегії та видавцем просвітницької газети «Аркасівська вулиця», першим головою та співголовою Всеукраїнського товариства української мови – потім Миколаївського обласного об’єднання Всеукраїнського товариства «Просвіта» ім. Шевченка, лауреатом Всеукраїнських літературних премій ім.М.Аркаса.
-          Хто ж ця людина? (Валерій Бойченко).
Так, це Валерій Бойченко – один із сучасних письменників України, наш земляк, ім’я якого можна побачити на літературній карті Миколаївщини (використовую матеріали, які знаходяться на стенді у кабінеті української мови та літератури). Його ім’я стоїть поряд з відомими сучасними письменниками, такими як Анатолій Кичинський, Оксана Забужко, Ліна Костенко тощо.
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
VСприйняття та осмислення матеріалу.


Учитель:
Готуючись до уроку, ви провели дослідницько - пошукову роботу у групах.
Група «біографів» опрацювала матеріали, добирала фотографії, ілюстрації і підготувала презентацію про життєвий і творчий шлях Валерія Бойченка, а також виготовила карту «Найголовніші етапи діяльності письменника».
(Група представляє свою презентацію. Див. додаток №1).


Завдання учням:
Слухаючи розповідь, і,дивлячись презентацію, складіть опорну таблицю «Естетичні уподобання письменника» або заповніть «Паспорт письменника». (Див. додаток №2). (Перевірка опорних таблиць, їх доповнення учнями, вчителем.)
Учитель:
Група «літературознавців» презентує книгу Валерія Бойченка «Три зошита». Книга В.Бойченка «Три зошита» видана у 2011 році, складається з трьох частин:
І частина – краєзнавчий зошит,
ІІ частина – поетичний зошит,
ІІІ частина – публіцистичний зошит.
(Учні групи «літературознавців» коротко характеризують кожну частину).
Завдання учням:
Запишіть у зошити провідні мотиви збірки.
Учитель:
Отже, книга пронизана мотивами історії та сучасності рідної Миколаївщини в контексті історії й сьогодення України.
- Ви прочитали дослідження «Шевченків рід і Тарас Шевченко на Миколаївщині».
- Чи все для вас було зрозумілим?
Словникова робота:
Тракт - дорога, шлях.
Маєток - будинок з прилеглою територією.
Робота над змістом:
1.     Про кого з дослідників Шевченкового роду на Миколаївщині розповів В. Бойченко у своєму краєзнавчому зошиті? (Про Чаніна).
2.     Де він збирав ці оповіді? (у Державному архіві Миколаївської області, Новобузькому районному архіві, в Центральному державному історичному архіві України в Києві, в Державному архіві Черкаської області та інших архівах, але найцікавішими є оповіді старожилів та нинішніх нащадків роду Тараса Шевченка у нашому краї).

3.     Коли видав автор своє дослідження, і як його назвав? (у 2008р. у Київському видавництві ТОВ «Елібре» під назвою «Великий рід великої людини», у 2009 р., російською мовою в Кривому Розі у видавництві СТПРЕС».

4.     Як же з’явилися Шевченкові родичі в наших краях? (Поміщик Василь Єнгельгард  авербував серед своїх кріпаків села Кирилівки бажаючих пересилитися в його степові маєтності над Інгулом. Згодився на переселення й Омелян Іванович Шевченко, рідний брат Тарасового батька Григорія Івановича, з чотирма малолітніми дітьми. Їх спочатку поселили в селі Піски, а незабаром вони переїхали в містечко Улянівку (нині село Новобузького району). В Улянівці Омелян Іванович одружився вдруге, народилося троє дітей : Єфросинія (1821), Дем’ян (1822) і Текля (1823). А коли в кінці 1823 на початку 1824рр В.Енельгард повернув Омеляна Івановича в Кирилівку, діти від другого шлюбу залишилися в Улянівці. Так на Миколаївщині вкоренилася одна з гілок Шевченкового роду).
5.     Хто по смерті Василя Енгельгардта (1828) став власником села Кирилівки і роду Шевченків? Хто ж служив у цього пана з роду Шевченків? (його позашлюбний син Павло Енельгардт, ад’ютант віленського генерал - губернатора. У нього й служив козачком підліток - кріпак Тарас).
6.     Знайдіть опис села Улянівки? Яким господарем був Омелян Іванович, брат Тарасового батька? (першим завів пасіку, за будинком посадив сад, вирощував городину стор.62).
7.     Як склалася доля Єфросинії, дочки Омеляна Івановича Шевченка? (Розповідь учнів про спадкоємців Баратових, подружжя Гербелів. Дівчина працювала у попів Гербелів. Була старанною, тому для неї Марфа Данилівна Гербель, найняла вчителя француза, який навчив її писати і рахувати, зробила її своєю ключницею (економкою), дружила з відданим слугою (родом з – під Калуги) Олексієм Козловим, влаштували вінчання в Улянівській Успенській церкві, тоді ж вона виділила молодим кімнату на першому поверсі панського будинку. Про це знав і молодий Т.Шевченко, який тримав зв’язки з родичами і не пропускав нагоди чи можливості зустрітися з ними.
Сучасний дослідник С.Чанін розшукав і зробив відеозапис унікального спогаду, який передавався нащадками Омеляна Івановича Шевченка. Єфросинія, в заміжжі Козлова, розповіла про цей епізод своєму внукові Івану Мефодійовичу Шияновському).
8.     Від кого був записаний цей родовий переказ, який переповідаємо за книжкою С.Чаніна? (від внука Єфросині - Івана Мефодійовича Шияновського).
9.     Зачитати уривок, у якому розповідається про приїзд у 1845р. Т.Г.Шевченка у с.Баратівку до двоюрідної сестри Єфросинії (стор.63
2 - ий абзац).
10.                        Як же автор обґрунтовує можливість приїзду Тараса в наші краї? (Переказ епізоду стор 63-64).
11.                        Яким маршрутом було здійснено подорож Т.Г.Шевченка у 1845 році? (ст.64. 2 - й абзац).
Зробіть висновок:
-         Як доля нащадків Тараса Шевченка пов’язана з нашим краєм?
-         Чи є цей твір актуальним сьогодні?
-         Складання сенкану про великого Кобзаря відповідно до прочитаного твору.
Учитель:
Прилучімося до поетичного слова. Група «декламаторів» підготувала поезії Валерія Бойченка з розділу «Поетичний зошит» (учні на фоні музики декламують напам'ять поезії: «Шевченко над Бугом», «Село Кам’янокостувате», «Стежки дитинства», «Яке предивне відчуття», «Початок березня», «Рідне».

Завдання учням:
Після кожної прослуханої поезії висловити думку:
- Які роздуми, почуття, переживання виникли у вас під час слухання цих поезій?
- Визначте тему та головну думку прослуханих віршів.
- До якого виду лірики належать ці поезії?
- Назвіть художні засоби.
- Визначте розмір поезій.
VI. Рефлексивно – оцінювальний етап.
Учитель:
Діти, ви сьогодні на уроці ознайомились з життєвим і творчим шляхом Валерія Бойченка, його книгою «Три зошита». дізнались про перебування на Миколаївщині Шевченкового роду і самого Тараса, слухали
декламування поезій. Ми пишаємося тим, що наш край повязаний з постаттю такої великої Людини.
Методом «Мікрофон» поділіться враженнями від почутого, обміняйтеся думками.
Виконання тесту. Взаємоконтроль. Оцінювання.
1) Де і коли народився В.Бойченко?
а) 5 серпня 1836р. на Львівщині;
б) 30 лютого 1941р. на Київщині;
в) 3 травня 1941р. на Миколаївщині.
2) Яким видом спорту з дитинства любив займатися поет?
а) футболом;
б) баскетболом;
в) волейболом.
3) У якому місті В.Бойченко отримав середню освіту?
а) Миколаєві;
б) Херсоні;
в) Одесі.
4) Який вищий навчальний заклад закінчив поет?
а) Львівський  університет  ім.Франка;
б) Київський  університет ім. Шевченка;
в) Миколаївський університет ім. Сухомлинського.
5) Як називалась перша збірка поета?
а) «Поліття»;
б) «Поезії»;
в) «Іскра».
6)За яку збірку автор отримав премію ім. Олександра Олеся?
а) «Книга Леля»;
б) «Три зошита»;
в) «Доброта».
7) У якому році В.Бойченко став лауреатом премії ім. Павла Тичини?
а) 1997;
б) 2003;
в) 2009.
8) Яку повість американського письменника Віля Джеймса переклав В.Бойченко?
а) «Димок»;
б) «Корабельна катастрофа»;
в) «Сонячні кола».
9) Який твір був перекладений з англійської мови ?
а) «Вітер з Лиману»;
б) «У мене курочка була»;
в) «Широти».
10) Хто за природою свого таланту В.Бойченко?
а) лірик;
б) актор;
в) перекладач.
11) Як називалася остання збірка поета?
а) «Три зошита»;
б) «Правий берег»;
в) «Який широкий світ».
12) До якої спілки письменників входив В.Бойченко?
а) Миколаївської;
б) Одеської;
в) Харківської.
VII. Домашнє завдання.
Скласти власну поезію та відгук на прочитаний твір В. Бойченка «Три зошита».
Використана література:
1.                В. Бойченко Збірка «Три зошита».- Миколаїв: Можливості Кіммерії.-    2011р.- 426с.
2.                В. Бойченко «Правий берег».- Київ: Видавництво художньої літератури «Дніпро». – 1991р.-250с.

3.                Н.М. Огренич. «Література рідного краю» (Письменники Миколаївщини): МОІППО, 2003р. – 212с.

Немає коментарів:

Дописати коментар